מחקרים רבים שפורסמו בעולם הראו כולם ממצאים אחידים, שילדים "עוברים" את הקורונה בצורה קלה יותר ממבוגרים. בישראל לא היו כלל מקרי מוות מתחת לגיל 18, ובארה"ב כולה דווחו פחות מ-100 מקרים. לשם השוואה, בשפעת החזירים (ב-2009), מתו בארה"ב כ-350 ילדים. אם נשים בצד את הוויכוח הלוהט האם קורונה היא כמו שפעת או לא, כולם מסכימים שמחלת השפעת מסוכנת לילדים יותר מאשר מחלת הקורונה.

רבים מהילדים עוברים האת הנגיף ללא סימפטומים כלל או עם סימפטומים מועטים. במקרה שיש סימפטומים, מהלך המחלה דומה מאוד לכל המחלות דמויות-השפעת (ILI), ומתבטא בשיעול, חום, חולשה- ואלה חולפים לאחר ימים ספורים. לפי המידע כיום, אין לילדים השפעות ארוכות טווח.
אחוז קטן מאוד מהילדים מפתח מחלה משמעותית, שמחייב אשפוז, ולעיתים מתפתחת
תסמונת דלקתית שכונתה בתחילה "קוואסקי" (ע"ש תסמונת אחרת), ובהמשך מופיעה בשם כללי יותר – תסמונת דלקתית רב-מערכתית (PIMS). זהו מצב נדיר המתרחש  אצל חלק קטן מאוד מהילדים שנדבקו בנגיף (עוד לא מצאנו נתון מחקרי מדויק המתעד את שכיחות התופעה), ובו התגובה החיסונית החזקה גורמת לתסמינים קשים ומשמעותיים שלעיתים אף מובילים לצורך בטיפול רפואי מתקדם (טיפול נמרץ). למרות הסימפטומים, שיכולים להיות מפחידים עבור ההורה,כפי שכתבנו למעלה, כל הילדים בישראל שלקו בתסמונת זו החלימו, וכמעט כולם – ללא שום שייר למחלה.

עם זאת חשוב לציין, שלילדים לא נשקף סיכון ממשי ממחלת הקורונה.
מומחים רבים מסביב לעולם (כולל המרכז למחלות מדבקות האמריקאי – ה-CDC) מסכימים כי השבתה ממושכת של מערכת החינוך הינה הרת-אסון לילדים:
מגבירה את שיעורי הנשירה ממערכת החינוך,
מובילה לאלימות ברחוב ובבית,
מעלה סיכון לשימוש בסמים,
מצמצמת אינטראקציות חברתיות הקריטיות להתפתחות הילדים,
מפחיתה אוריינות,
גורמת לנסיגת כישורי למידה,
מגבירה יושבנות (היעדר פעילות גופנית) וצריכת זמן מסך (וחשיפה אפשרית לתכנים לא מתאימים), מגדילה פערים חברתיים,
מעצימה את הפגיעה דווקא בילדים המתקשים.

גופים שונים בעולם, כמו רשויות הבריאות באירופה ובארה"ב (WHO,CDC), חוזרים ומפרסמים כי בתי ספר אינם "מנועי הדבקה", רוב הילדים לא נדבקים בבית הספר, וכי ככל הנראה הם מדבקים פחות. במרבית מדינות אירופה, בתי הספר נשארו פתוחים במהלך הגל השני. בשוודיה, שהתפרסמה בשל כך, לא נסגרו בתי הספר כלל לאורך תקופה הקורונה.

בגלל הסיכונים המזעריים הקיימים לילדים מהקורונה אל מול הנזקים הגדולים מהיעדר מסגרות חינוכיות, הצהירו מודלים שונים בעולם (כמו הצהרת ברינגטון) ובארץ (מודל ההיגיון הבריא) כי פתיחה מחודשת של מערכת החינוך חייבת להיות עיקרון בסיסי בהתנהלות במשבר הנוכחי, וסביבו עלינו לייצר פתרונות נוספים שיאפשרו את קיומן הסדיר של כל מסגרות החינוך.

מרופאי האתר 7.12.2020 מאמרים