מערכת החינוך – לפתוח או להשאיר סגורה?

איך אפשר לדעת???

מה אם היינו יכולים לייצר קבוצת מיקוד. נניח חלק מהתלמידים יישארו בבית וחלק מהתלמידים ילמדו בבית הספר, ואז נשווה ביניהם ונראה האם הקבוצה שהלכה לבית הספר גרמה ליותר תחלואה. ולפי זה נחליט.

וואו, תודה למשרד הבריאות ולמשרד החינוך! כיתות ה'-י' (כמיליון ילדים, בערך שליש) ישבו בבית כל השנה מאז מרץ בשנה שעברה! גני הילדים היו פתוחים מרבית השנה, פרט לסגרים. כתות א-ד ו-י"א-י"ב גם היו פתוחים מרבית השנה.

אז אנחנו יכולים להשוות!!! בואו נגלה איזה קבוצה ייצרה יותר תחלואה!

אני מקווה שאתם יושבים…

המקור לנתונים: אקסל הצעירים במאגר המידע של משרד הבריאות. אני רק ציירתי את הגרפים.

השקף הראשון מציג לכם בצד שמאל את הקבוצה שלמדה בזום כל השנה. בצד ימין הקבוצה שלמדה בפורמט זה או אחר בבית הספר. סימנתי בירוק מעל כל גרף את תקופת הלימודים שבין הסגרים.

Chart

Description automatically generated

אני מבקש שתשימו לב שכל הגרפים כמעט זהים לחלוטין.

אין שום הבדל.

בכלל. שום הבדל.

לא בבדיקות, לא במאומתים. לא באחוז החיוביים. לא בהתאמה לאחוז החיוביים במגזר החרדי.

בול אותו דבר. ילד שישב בבית וילד שהלך למסגרת נדבקו והדביקו בול אותו דבר.

סיימתי, אפשר לפתוח את מערכת החינוך?

[הערה: לאור שאלה שקיבלתי הצירים שונים בין הגרפים בצד ימין ושמאל כי יש רק מיליון ילדים בשכבות שלא למדו לעומת 2 מיליון ילדים שכן למדו. אז ברור שהסקלות יהיו שונות. אבל עדיין הדפוסים זהים לחלוטין וזה מה שחשוב.]

טוב, אם כבר עשיתי את הגרפים, בואו אראה לכם עוד כמה דברים מעניינים.

מערכת החינוך נפתחה בספטמבר לתוך בליץ חסר תקדים ומטורף של בדיקות. תוך שבועיים הוכרז סגר. וכשיצאנו מהסגר לא בדקו במשך חודשיים. ולא התגלתה תחלואה.

לאט לאט התחילו להרים את הבדיקות לקראת חנוכה, והחרדים הצטרפו אחרי, כמות המאומתים בהתאם עלתה. בחנוכה אין לימודים, ולא רואים את זה בכלל בגרף. אני מזכיר שב13 בנובמבר התחיל הפיילוט של קיצור בידוד תמורת 2 בדיקות (ב15 לדצמבר תפס תאוצה עם קיצור ל10 ימים), והמון ילדים נבדקו על ידי הוריהם כדי להחזיר אותם למסגרות מוקדם יותר.

רואים את כל זה יפה מאד בגרפים.

ושימו לב כמה אחוז החיוביים מתואם למגזר החרדי, וזה לא מפתיע בכלל. הרבה ילדים הם חרדים ושם עיקר המאומתים בסגרים.

השקף השני משווה את שכבות הגיל השונות.

Graphical user interface, application

Description automatically generated

הכחולים זה השכבות הפתוחות, והירוקים השכבות הסגורות.

שימו לב שאין שום הבדל בין שכבות כחולות ושכבות ירוקות.

שימו לב למטה לאחוז החיוביים. השכבות שבהן אחוז החיוביים הוא הגבוה ביותר הן —— השכבות שישבו בבית. ד'-ט'. הן הכי גרועות.

הוירוס מדבק דרך האינטרנט…

אז אפשר לפתוח כבר את מערכת החינוך???

על סמך מה מקבלים החלטות שם למעלה?

השקף השלישי מתאר את הבדיקות במערכת החינוך ביחס לשאר שכבות הגיל.

Text

Description automatically generated

אני מזכיר שקבוצת 0-19 מונה 3.6 מיליון ילדים ובני נוער, שהן יותר משליש מהאזרחים.

אפשר לראות שאחוז החיוביים הולך ויורד עם הגיל. כלומר אצל הצעירים האחוז הגבוה ביותר. זה בגלל המגזר החרדי שם האחוזים גבוהים יותר בהרבה.

חוץ מזה אפשר לראות שהשכבה הצעירה נבדקת יותר לפני ובמהלך הסגרים. היתה תקופה ארוכה שמערכת החינוך היתה פתוחה ובה לא בדקו הרבה.

ותמיד תמיד תמיד כשליש מהבדיקות וכשליש מהמאומתים הם צעירים. לא משנה כמות הבדיקות ואחוז החיוביים. אז אם רוצים להנדס סגר למשל, אפשר לבדוק חרדים צעירים ולקבל את מבוקשנו.

לסיכום:

מערכת החינוך יכולה להיות פתוחה לחלוטין. אין שום הבדל בין שכבות שישבו בבית לבין שכבות שהלכו למסגרת.

אחוז החיוביים של תלמידים שישבו בבית היה גבוה יותר.

מערכת החינוך, בעיקר החרדית, מהווה הכלי המרכזי לניפוח התחלואה לפני ובמהלך הסגרים.

אז אפשר כבר לפתוח את מערכת החינוך ולא לסגור אותה יותר לעולם???

A picture containing calendar

Description automatically generated

יריב המר 14.02.2021 נתונים